Een van de redenen dat ik dit blog ben begonnen is om voor mezelf op een rijtje te zetten wat ik de afgelopen jaren geleerd heb. Over geld, minimaliseren, sparen en aanverwante zaken. En zoals ik in mijn about schrijf: wellicht dat ik een ander daarmee kan inspireren. Misschien heb je iets aan de dingen die ik doe en geleerd heb.
Dus laat ik zien dat ik onnodige abonnementen opzeg en dat een huis zelf schoonmaken stiekem best wel leuk is. Dat ik let op kleine uitgaven, (veel) bewuster boodschappen ben gaan doen en weinig nieuws meer koop. Ik spaar in potjes en houd mijn uitgaven bij.
Kortom, een voorbeeldige FIRE-aanhanger. Totdat meneer F. vanmorgen zuchtte weer eens bijna over zijn data-limiet heen te zijn…
Toch niet zo’n voorbeeldige FIRE-aanhanger…
Opeens bedacht ik me dat ik al bijna drie jaar niet meer naar mijn telefoonabonnement heb gekeken. De laatste keer dat ik al mijn abonnementen langsliep was tijdens onze emigratie, alweer bijna 3 jaar geleden. Toen heb ik veel vaste lasten weg kunnen doen, vooral omdat we geen huis meer hadden. Maar we hebben nog steeds een aantal abonnementen en verzekeringen, zoals bankkosten, ziektekostenverzekering, autoverzekering, hostingkosten en ook in toenemende mate betaalde “internet oplossingen”, zoals VPN en een Password Manager (daar komt binnenkort vast een AI-agent bij, maar dit terzijde). En dus mijn telefoonabonnement.
Jaja, regelmatig abonnementen en verzekeringen checken
Ik weet hoeveel het kan opleveren om regelmatig door je abonnementen en verzekeringen heen te lopen. Soms heeft dezelfde aanbieder een gunstiger aanbod, of desnoods ga je naar de concurrent. In Nederland deden we dat ook geregeld. Maar op een of andere manier zijn deze laatste drie jaar omgevlogen en de prijsstijgingen langs me heen gegaan.
Althans, het was me wel opgevallen dat mijn telefoonabonnement steeds duurder werd – ik houd immers maandelijks mijn uitgaven bij – maar ik had het niet echt geregistreerd. Tot de zucht van meneer F. vanmorgen.
Vastzetten = stukje vrijheid opgeven
Dus even ingelogd bij mijn provider. Mijn huidige abonnement is een maandabonnement, maandelijks opzegbaar dus. Ook maandelijks bij te stellen naar boven of beneden, wat ik ook wel eens doe. Maar wat ik nu ook zag: ik kon er weer een jaarabonnement van maken. Zelfde Internetbundel en belminuten, maar wel 4 euro per maand goedkoper.
Bij dit soort abonnementen is het altijd de vraag of en hoe lang je iets vast wilt zetten. Ik heb in het verleden geleerd dat vastzetten misschien wel goedkoper is, maar ook minder flexibiliteit beidt (en je daardoor ook juist duurder uit kunt zijn, omdat je niet tussendoor kan overstappen naar goedkopere concurrenten en/of je eigen wensen wellicht veranderen). Maar ik heb ondertussen ook geleerd dat één jaar zo voorbij is. Bovendien kan ik bij mijn provider nog steeds maandelijks het aantal belminuten of GB aanpassen. Ook bij een jaarabonnement, dus toch nog een stukje flexibiliteit.
Kortom, met twee klikken zomaar even 4 * 12 = € 48, – op jaarbasis uitgespaard! Ook meneer F. is er even ingedoken. Hij heeft vanaf volgende maand 8 GB meer voor 1 euro per maand minder. Dus die zucht heeft ons € 60,- euro en 8 GB opgeleverd! Jippie. 🥳
Bedankt meneer F. voor de onbedoelde reminder. En ‘check telefoonabonnement’ staat voor over elf maanden alvast in de agenda!